מיפוי קרנית

תוכן עניינים

איך מתבצעת בדיקת מיפוי קרנית העין?

תמונת מיפוי קרנית ע"י מכשיר מיפוי פנטקםמיפוי קרנית היא בדיקה עיניים לא פולשנית (אין בו קרינה והוא לא מסוכן) לצורך הדמיה של מבנה הקרנית והקימורים שלה. מיפוי קרנית הנו למעשה יצירת הדמיה של קימורי הקרנית בדרך כלל באזור ה 8 מ”מ המרכזיים. (הנקראת גם – טופוגרפיה של הקרנית)

הקרנית היא הרקמה הקדמית של העין, זהו החלק האחראי על מרבית שבירת האור, מבנה ייחודי של סיבי קולגן יוצרים מבנה קשיח, גמיש ושקוף. השקיפות שלה מאפשרת מעבר אור לתוך העין .לפני ביצוע מיפוי קרנית בקרטוקונוס יש להימנע מדברים העלולים לשבש את המדידה כגון עדשות מגע, יובש, שפשוף עיניים

האפשרות להבין את מבנה הקרנית הפכה לכלי חיוני לטיפול בהפרעות ראיה ומחלות עיניים שונות ובכך מתאפשר שיפור באיכות הראיה. הרבה אופטומטריסטים מתבססים על מיפוי קרנית העין על מנת להעריך מהי טופוגרפית השטח שמעבר למדידה אך יחד עם זאת מחקרים רבים הוכיחו כי מבנה רקמת הקרנית שונה ממבנה רקמת הלובן של העין ולכן מיפוי קרנית סטנדרטי לא יכול לנבא כיצד תותאם עדשה שגודלה גדול מ 8 מ”מ. (לנו פתרון ייחודי בארץ לבדיקת עדשות עד 20 מ”מ – לחצו כאן להרחבה על הנושא)

 

“אם אתם מרכיבים עדשות מגע מומלץ להסירם כשלושה ימים לפני בעדשות רכות ושבוע לעדשות קשות ואם אתם נוטים לשפשף עיניים דבר שעלול לגרום לעיוות הקרנית מומלץ להימנע מכך לפני מיפוי קרנית העין ובכלל”

 

עיקרי השימוש במיפוי הקרנית:

Image of sMap3Dניתוחי רפרקציה – ניתוחי הסרת משקפיים רופאים משתמשים בטופגרפיה ככלי לצורך הערכת מטופלים להתאמת לביצוע ניתוח הסרת משקפיים ע”י זיהוי של אסטיגמציה ( צילינדר) לא סדירה היכולה להשפיע על הצלחת הניתוח .

התאמת עדשות מגע –בחירה נכונה של עדשת המגע בהתאם לקימור,גודל וגובה הקרנית .

התאמה אישית של העדשה לפי הפרמטרים המדויקים של המטופל “Custom made” דבר אשר מעניק נוחות מרבית וזאת בניגוד לעדשות מגע רגילות בעלות קימור אחיד.

ישנם מספר סוגים של טכנולוגיות המאפשרות טופוגרפיה של הקרנית הנפוץ והוותיק ביותר מבוסס על טכנולוגית “פלסידו” ה PLACIDO RINGS  , סדרה של טבעות אור המוקרנות על קרנית המטופל – המכשיר מודד את ההשתקפות שלהן ומכך מסיק על מבנה הקרנית ומציג מפות קימור או גובה של צורת הקרנית.

 

“ההצלחה בהתאמת עדשות מגע בקרטוקונוס ומחלות קרנית אחרות נרכשה במהלך שנות עבודתי במרכז הרפואי אסף הרופא, בעבודה צמודה עם מומחי הקרנית המובילים בארץ ועבודה עם אלפי מטופלים”

 

היתרונות העיקריים של מכשיר זה הם:

  • מהירות פעילותו גבוהה | עלות נמוכה | דיוק יחסית טוב
  • החסרונות העיקריים הם: גודל האזור הנמדד הוא כ 8 מ”מ ואמינות המכשיר מושפעת מאיכות הקרנית והדמעות | מודדת רק את פני הקרנית הקדמית ולא את החלק האחורי של הקרנית

שיטת השינפלונג היא מבוססת מצלמה מיוחדת אשר מאפשרת מדידת גובה הקרנית ולא קימור כמו בשיטה הקודמת דבר המאפשר למדוד את חלקו האחורי של הקרנית ואינו תלוי באיכות הדמעות.

טופוגרפיה של הקרנית כוללת שימוש במכשיר מיוחד המכונה טופוגרף הקרנית, המשתמש בסדרה של טבעות או תבנית רשת של אור כדי למדוד את ההשתקפות מהקרנית. השתקפויות אלה מנותחות כדי ליצור מפה טופוגרפית, המיוצגת לעתים קרובות כמפת גובה או עקמומיות מקודדת בצבע. המפה שהתקבלה מספקת נתונים חשובים על צורת הקרנית, עקמומיות ואי-סדירות.

יישומים של טופוגרפיה של הקרנית:

מיפוי קרנית מורחב ניתוח שבירה: טופוגרפיה של הקרנית ממלאת תפקיד מכריע בהערכת התאמת המטופלים לניתוחי שבירה כגון LASIK או PRK (כריתת רפרקטיבית). זה עוזר למנתחים לזהות אסטיגמציה לא סדירה, תלילות הקרנית ואי סדרים שעלולים להשפיע על תוצאות הניתוח. על ידי מתן מדידות מדויקות, טופוגרפיה של הקרנית מסייעת בקביעת תוכנית הטיפול המתאימה ובאופטימיזציה של התוצאות החזותיות.

התאמת עדשות מגע: טופוגרפיה של הקרנית מסייעת בבחירה והתאמת עדשות מגע על ידי הערכת עקמומיות הקרנית, זיהוי אי סדרים וקביעת סוג העדשה המתאימה. זה עוזר לרופאי עיניים להעריך שינויים בצורת הקרנית הנגרמים ממצבים שונים כמו קרטוקונוס, הפרעה ניוונית המאופיינת בקרנית בצורת חרוט. על ידי שימוש בטופוגרפיה של הקרנית, מתרגלים יכולים לעצב עדשות מותאמות אישית לנוחות אופטימלית וחדות ראייה.

אבחון מחלות קרנית: טופוגרפיה של הקרנית מסייעת באבחון ובניטור של מחלות קרנית, כגון קרטוקונוס, ניוון שוליים וקרנית וניוון בקרנית. מצבים אלו עלולים לגרום לאי-סדירות בצורת הקרנית, שניתן למדוד ולנטר במדויק באמצעות מפות טופוגרפיות. מידע זה מאפשר התערבות בזמן וניהול מחלות.

אורתוקרטולוגיה: טופוגרפיה של הקרנית היא חלק בלתי נפרד מתהליך ההתאמה של עדשות אורתוקרטולוגיה, שהן עדשות חדירות גז שעוצבו במיוחד הנלבשות במשך לילה כדי לעצב מחדש את הקרנית באופן זמני. טופוגרפיה מסייעת להעריך שינויים בקרנית הנגרמים על ידי עדשות אלו ומבטיחה התאמה נכונה לשליטה בקוצר ראייה ותיקון הראייה.

ניטור לאחר ניתוח: לאחר ניתוחים או פרוצדורות של הקרנית, נעשה שימוש בטופוגרפיה של הקרנית כדי להעריך את תהליך הריפוי של הקרנית ולנטר שינויים בצורת הקרנית. זה מאפשר לרופאים לעקוב אחר התקדמות ההחלמה של המטופל ולזהות כל סיבוך שעלול להיווצר.

מיפוי קרנית קרטוקונוס

sMap3Dכפי שציינו למעלה שימוש בעדשות מגע יכול להשפיע על המדידה ולכן מומלץ לא להרכיב עדשות רכות כ-3 ימים ועדשות קשות כשבוע. במקרה של עדשות סקלרליות מומלץ להימנע משימוש כיומיים וזאת על מנת להיות בטוחים כי אין השפעה על רקמת הקרנית.

מיפוי קרנית בקרטוקונוס הוא אחת הדרכים המקובלות באבחון המחלה, כאשר בתוצאות המיפוי ישנו הפרש בין קימורי הקרנית של כ-10 דיופטר יש חשד לקרטוקונוס, כאשר מדד אקסצנטריות שהוא היחס בין מרחקי המוקדים לציר הראשי (e) גדול מ-0.80 מעיד על קרנית חריגה מהנורמה.

טומגרפיה (מבסוססת שינפלונג) היא הטכנולוגיה העכשווית לאבחון קרטוקונוס כיום, זהו סוג של מיפוי קרנית בקרטוקונוס בו בעזרת מצלמת שינפלונג מודדים את עובי הקרנית ואת הקימור האחורי וזאת על מנת לאבחן בצורה מיטבית את מבנה הקרנית ומאפייניה.

בדיקת מיפוי קרנית בקרטוקונוס לצורך בירור התקדמות המחלה

  • מתבצעות בתדירות של כל 3-4 חודשים.
  • המטופל מגיע לאחר פרק זמן שלא הרכיב עדשות מגע וזאת על מנת לא להשפיע על איכות הבדיקה.
  • במקרה של מיפוי קרנית בקרטוקונוס לעתים ישנו קושי תפקודי ללא עדשות מגע ולכן ניתן לבצע את הבדיקה בכל עין לסירוגין .
  • בבדיקת המעקב מבוצע מיפוי קרנית (טופגרפיה וטומגרפיה) במספר מכשירים לצורך קבלת מידע אמין ורב יותר משימוש במכשיר אחד. המיפוי כולל מדידת עובי הקרנית, הקימור האחורי של הקרנית (האזור ממנו מתחיל התקדם הקרטוקונוס) והקימור הקדמי של הקרנית.
  • בדיקת ראיה ע”י אופטומטריסט לצורך מדידת כושר הראיה, פוטנציאל הראיה וכמות האסטיגמציה בקרנית (צילינדר).
  • לעתים כאשר חדות הראיה היא נמוכה נעזרים בעדשת מגע על מנת לברר את פוטנציאל הראיה.

במידה ויש התקדמות לאורך שלוש בדיקות ניתן להחליט על ביצוע קרוסלינקינג.

מיפוי קרנית מורחב sMap3D – להתאמה מושלמת של עדשות סקלרליות

sMap3Dמיפוי מורחב להתאמת עדשות סקלרליות הנו הליך בלעדי באלון אופטיק.זוהי טכנולוגיה חדישה בעולם לביצוע התאמת עדשות מגע סקלרליות ואנו היחידים בארץ המספקים אותה.

מכשיר המיפוי sMap3D מבית Precision Ocular מאפשר מיפוי מורחב של כ-20 מ”מ מגלגל העין ויצירת פרופיל של קרנית ולובן העין הסקלרה. (לעומת מיפוי סטנדרטי של כ 8-10 מ”מ)

מכשיר זה מאפשר לנו לאבחן ולמדוד את לובן העין, מידע הנחוץ בהתאמת עדשות סקלרליות או מיני סקלריות אשר נוחתות על רקמה הלובן ובכלל על מבנה העין ומשמש לטיפול בקרטוקונוס או מחלות קרנית נוספות.

המכשיר מאפשר התאמה אישית של העדשה לפי הפרמטרים המדויקים של המטופל (Custom made) דבר אשר מעניק נוחות מרבית. ההצלחה בהתאמת עדשות מגע בקרטוקונוס ומחלות קרנית אחרות נרכשה במהלך שנות עבודתי במרכז הרפואי אסף הרופא, בעבודה צמודה עם מומחי הקרנית המובילים בארץ ועבודה עם אלפי מטופלים.

“האם גם אתם סובלים מהפרעה בקרנית, קרטוקונוס, יובש כרוני בעיניים, סתם לא רואים טוב בעדשות הקיימות צרו עכשיו קשר לקביעת מועד לבדיקת התאמה”

מהו המיפוי המורחב?

עדשה סקלרלית היא עדשה ייחודית הנשענת על רקמת הלובן של העין (הסקלרה) אינן נוגעות בקרנית ולא גורמות לחיכוך או שפשוף אשר עלול לגרום להתקדמות הקרטוקונוס.

עדשה מיני סקלרלית גדולה מעט מעדשה סטנדרטית ולמרות גודלה מאוד נוחה וכמעט שאינה מורגשת ואינה יכולה לקפוץ מהעין.

ככל שהקרטוקונוס מתקדם הקרנית הופכת קמורה יותר, עדשה רגילה אינה יכולה להכיל בתוכה את המבנה הקמור ולכן העדשה עלולה ליפול או לקפוץ בזמן מצמוץ או לשפשף את הקרנית וליצור צלקת.

מוזמנים ליצור איתי קשר בנוגע למיפוי קרנית ואשמח לתת לכם את השירות המתאים

Open chat
1
Scan the code
היי, איך אפשר לעזור?