תסמונת ראיית מחשב / אסטנופיה (CVS)

עייפות העיניים כתוצאה משימוש ממושך במסך מחשב – עם דגש על ילדים

עייפות עיניים – הנקראת אסטנופיה / אסתנופיה (תסמונת ASTHENOPIA) – מאופיינת באי נוחות בעיניים וכאבי ראש, עיניים שורפות ומעקצצות וראייה מעורפלת. אסטנופיה יכולה להיגרם משימוש יתר בעין, למשל במהלך תקופה של מיקוד ממושך במסך. כל בוהק על המסך יכול עוד לאמץ את העיניים.

התמונה המתקבלת מהמחשב שונה מתמונה המתקבלת מדף (פיקסלים מרצדים) ולכן העין מתקשה להתרכז בה לאורך זמן.בנוסף כאשר אנו מתרכזים במחשב אנו “שוכחים” למצמץ והעין מתייבשת דבר הגורם לאי נוחות.

הפתרון ישנם עדשות משקפים אשר מקלות על תסמונת ראיית המחשב, בנוסף ביצוע הפסקות תכופות יותר ומצמוץ או שימוש בתחליפי דמעות יכול להקל.

אז איך זה בא לידי ביטוי אצל ילדים?

אצל ילדים עייפות עיניים עשויה לגרום להם להתלונן על כאבי ראש, כאבי עיניים או תחושת עייפות והם עלולים לאבד עניין במשימות כגון קריאה.

בעיה נוספת היא שילדים מתמקדים בצורה מאוד אינטנסיבית במסכים שלהם. תשומת לב ממושכת זו במיקוד מקרוב מוסיפה לעייפות. “העיניים שלנו זקוקות להפסקות מפוקוס מקרוב”, אומרים המומחים בתחום. “ילדים יכולים לאבד את תחושת הזמן כשהם מתמקדים במסכים.”

עיניים יבשות ומגורות

העיניים עלולות גם להתייבש ולהציק במהלך פרקים ארוכים של שימוש במסך. מחקרים מראים שאנשים מכל הגילאים ממצמצים הרבה פחות כשהם מתרכזים במסך, מה שגורם לייבוש העיניים. 

ידוע כי שטף דמעות ברור ויציב על פני העין חיוני לראייה צלולה. בעיה זו עלולה להיות גרועה יותר עבור ילדים שאולי יצטרכו להסתכל בזווית כלפי מעלה על מסך הממוקם לשימוש מבוגרים.

אובדן גמישות המיקוד

כאשר עיני הילדים נשארות ממוקדות מקרוב לתקופות ארוכות, הם יכולים להתקשות להסתגל לראייה למרחק מאוחר יותר. בדרך כלל, זו בעיה לטווח קצר, והעיניים מסתגלות בחזרה לגמישות הרגילה שלהן.

קוצר ראייה

ילדים שיושבים מול מסכים נמצאים בדרך כלל בתוך הבית. חשיפה לאור יום טבעי היא קריטית להתפתחות עיניים. מחקרים מראים כי ילדים צריכים זמן לשחק בחוץ בשביל הבריאות שלהם, אבל גם בשביל העיניים שלהם.

מחקרים מצאו שילדים שמבלים זמן רב יותר בתוך הבית נוטים יותר לפתח קוצר ראייה (קוצר ראייה). התהליך המדויק עדיין נחקר, אך חוקרים מאמינים שאור UV (כל עוד העיניים מוגנות מאור שמש עז) ממלא תפקיד חשוב בהתפתחות עיניים בריאה. שיעור קוצר הראייה בילדים עלה באופן דרמטי ב-30 השנים האחרונות.

מעבר לעיניים: השפעה על השינה והבריאות הכללית

זמן מסך יכול גם להפריע לשינה של הילדים. קודם כל, התוכן המרגש של משחקי וידאו וסרטים רבים יכול לפתות ילד כשהם צריכים להתרווח למיטה או לנמנם.

שנית, מחקרים מראים שכאשר משתמשים במחשבים ובמכשירים דומים בערב, האור הכחול שהם פולטים משנה את מקצבי השינה של המוח. המוח קורא את אור המסך כ”יום” ומשנה את הקצב הצירקדי של הגוף.

האקדמיה האמריקנית לרפואת עיניים (AAO) טוענת שכרגע אין ראיות מדעיות המוכיחות שאור כחול ממכשירים אלקטרוניים מזיק או מזיק לעיניים. לכן, ה-AAO אינו תומך בשימוש בעדשות “חוסמות אור כחול”.

אסטרטגיה טובה יותר היא לתרגל הרגלים עקביים ובריאים כדי להגן על העיניים של ילדך בזמן מסך. וכשזה מגיע לשינה, הדבר הטוב ביותר שאתה יכול לעשות הוא להגביל את זמן המסך, במיוחד בשעות שלפני השינה. מומלץ להגביל מכשירים או מסכים במשך שעה אחת לפני השינה.

עזרו לילדכם לתרגל הרגלי עיניים טובים

רוב המשפחות אינן יכולות – ואינן רוצות – להסיר לחלוטין מכשירים דיגיטליים מחיי ילדיהם. הם חלק מהחיים בעולם המודרני. מה שאתה יכול לעשות זה להגן על העיניים של ילדך על ידי לימוד הרגלים בריאים של זמן מסך.

כלל 20-20-20-2

מכיוון שהתמקדות ב”משימה קרובה” – כמו קריאה, כתיבה או בהייה במסך – מגבירה את הדרישה למערכת המיקוד המיקרוסקופית של העיניים, העיניים זקוקות להפסקה כדי לאפס את מערכות המיקוד שלהן. השתמש בכלל “20-20-20-2”. במהלך כל משימה חזותית מרוכזת, עודדו את ילדכם לשבור את המיקוד כל 20 דקות, להתמקד במשהו שנמצא במרחק של 20 רגל לפחות למשך 20 שניות ולמצמץ 20 פעמים. זה מאפשר לעיניים להירגע ולחזור למיקום הטבעי ולהגדרות הבסיס שלהן. (גם מבוגרים צריכים להשתמש בטריק הזה!)

ילדים הם לא תמיד השופטים הטובים ביותר של זמן, במיוחד כשהם שקועים במשחק או בסרט, אז שקול להשתמש בטיימר כדי לעודד את ההפסקות הללו.

ה-“2” האחרון הוא המלצה לשעתיים של משחק בחוץ בכל יום כדי לעורר את ההתפתחות הבריאה של מערכת המיקוד של עיני הילדים ולהדוף קוצר ראייה.

גודל מסך ומרחק

ככל שהמסך קטן וקרוב יותר, כך עיני ילדך חייבות לעבוד קשה יותר כדי להתמקד בו. במידת האפשר, עודדו את ילדכם לעבוד על מסך גדול יותר, כגון מחשב נייד או מחשב שולחני, במקום על מסך טלפון קטן.

עבודות הראו כי מומלץ למקם את המסכים במרחק של לפחות מרחק זרוע כדי למזער את מאמץ העיניים. המסך צריך להיות ממוקם כך שילדך יביט בו מעט למטה, לא למעלה. שקול לעקוב אחר כלל 1-2-10 בכל הנוגע למיקום המסך: החזק טלפונים במרחק של רגל אחת; לשבת במרחק של 2 מטרים ממחשבים ניידים ומחשבים נייחים; ועודדו את הילדים לשבת במרחק של 10 מטרים מהטלוויזיה.

הסר סנוור

ככל שהשתקפות רבה יותר על מסך המחשב של ילדך, כך עיניו חייבות לעבוד קשה יותר. הורד את הגדרות הבהירות במחשב ובמכשירים אחרים של ילדך (לעיתים קרובות יש הגדרה שתעשה זאת אוטומטית) וצפה בבוהק על המסך כדי להבטיח צפייה נוחה.

בדוק את העיניים של ילדך

הפוך בדיקות עיניים רגילות לחלק מלוח הזמנים של שירותי הבריאות השגרתיים של ילדך. הראייה של ילדך היא חוש המתפתח במהירות ועניין זה ראוי לבדיקת בעיות וטיפול בזמן כדי להבטיח את התוצאות הטובות ביותר.

ודא שלפחות ילדך מקבל את בדיקת הראייה השנתית הניתנת בבית הספר, או בדיקת ראייה אצל האופטומטריסט או רופא העיניים שלך במהלך בדיקת הבאה של ילדך.

גם אם לילדך יש ראייה תקינה, הוא עדיין יכול להיות בסיכון לאסטנופיה או בעיות עיניים אחרות. אם ילדכם מתלונן על כאבי ראש מתמשכים, עיניים יבשות או מגורות, או כאבי עיניים, חשוב לקבוע בדיקת עיניים מקיפה עם רופא עיניים או אופטומטריסט. שלא כמו בדיקות ראייה, בדיקות עיניים מקיפות מעריכות לא רק את מערכת המיקוד של העין אלא את המבנה והבריאות הכללית שלה, ובודקות את כל הבעיות הבסיסיות שעלולות להתבטא בתקופות של מאמץ גבוה.

אלון בורדווין הוא אופטומטריסט מומחה ובעל קליניקה בראשון לציון. עיניים הן איבר רגיש מאד, ולכן הטיפול בבעיות הראיה צריך להיות כזה ולהתבצע ברגישות המתאימה. אני מאמין כי לכל מטופל מגיע שירות אישי ומקצועי המתאים אך ורק עבורו, ודואג ללוות אותו מתחילת תהליך האבחון בקליניקה ועד לסיום הטיפול לשביעות רצונו. לפרטים נוספים צרו איתי קשר

צרו קשר:

4.2/5 - (10 votes)
Open chat
1
Scan the code
היי, איך אפשר לעזור?